Sommarbanor augusti 2012


Det var en gång en roadtripp...

 

Nej, detta är ingen saga, det är en semestertripp som mina barn kommer att minnas som "den sommaren som pappa...." (Hoppas att de inte kommer att ha tagit skada av resan.) Allt skedde i augusti 2012. 

Alla banorna skulle jag filma ett varv tänkte jag för att det ska vara lättare att minnas och att se hur banan faktiskt ser ut. Det gick... kanske? Avgör själv. Länk till filmsnutt är varje ortsnamn. Bilen som jag kör är min 1:10 El-touring. En gammal Xray T2 enligt vårt reglemente, en 6.5 motor. Ofta är det kalla däck och ganska dåliga förhållanden då filmerna är tagna, tyvärr. Bredden är mätt på mitt eget sätt, på flera ställen runt banan, och det är proportionerligt och direkt jämförbart.

Årsunda

Bankarta2012A.jpg (112568 byte)

1:a anhalt Google Karta

Efter en viss tvekan så hittade jag fram till ett par låsta grindar. (Det var en träningsdag enligt uppgift.) En anläggning med en motocrossbana och längst in en fin miniracingbana. När jag stod där utanför grinden och funderade på alternativ kom det en motocrosskille och låste upp. De var ett par timmar tidiga enligt skylten på grinden men det gjorde inte mig något för annars hade jag varit tvungen att köra vidare. 

Banan såg smal ut, det var mitt första intryck, men den passade min bil riktigt bra. En välskött anläggning med några år på nacken. En ganska ny 1:10 OR bana helt i konstgräs i rygg med asfaltbanan och en 1:8 buggybana ytterligare några meter bort. Alla med varsin förarställning och stor depå under tak vid asfaltbanan. Ett stålstaket runt hela banan med en gummiremsa längst ner för att skydda avåkande bilar. (Såg gummit även på fler ställen senare.)

Bredd: 14 runt hela.

MK Eskil

Bankarta2012b.jpg (112718 byte)

2:a anhalt Google Karta

En sen ankomst med två buggykillar på området som också kvällstestade. En anläggning med extra allt. Öppen så pass att jag även här kunde köra från förarställningen. Förvånansvärt smal vid ”smalaste” stället. Roligt med dosering men svårkörd då kvällsdagg gjorde banan hal… Även liten höjdskillnad på bansträckningen som förgyller. (Ett par buggybilar som "stör" i bakgrunden.) 

Bredd: (min 12) men 14 på resten utom på rakan som var 16.

Nyköping

Bankarta2012c.jpg (112788 byte)

3:e anhalt Google Karta

Omöjligt att använda förarställning utan nyckel men då RC-flyget var på plats kunde en flygare låsa upp till mig. (Flyget använder samma asfalt en bit bort.) Banan har funnits flera år men ett nytt lager asfalt är lagt för ett par år sedan på själva bansträckningen. (De kör mest 1:5 i NMK och jag har även tidigare kört min TS-bil här.) Rakan är något lång och banan har flera mkt snäva kurvor (passar de verkligen 1:5???). Åker man av topplagret är man "off road", fast på en smutsig/stenig asfalt. Banan var relativt grusig så en sopmaskin skulle behövas. Högt, mkt högt, förartorn. Definitivt det högsta jag kört ifrån. Faktum var att jag körde bättre stående på mekborden än från skyn. Helt plan bana då anläggningen ligger på ett nedlagt flygfällts landningsbana. En 1:10 OR gräsbana med egen låg förarställning fanns även på området.

Bredd: 15 runt hela.

Vagnhärad

Bankarta2012d.jpg (112870 byte)

3,5:e anhalt Google Karta

Letade efter nyckeln som man skulle kunna hämta mot depositionsavgift på Statoil. Hittade varken nyckel eller Statoil. Banan blev alltså endast "körd" med synen. En av de större banorna jag sett. Enligt hemsidan kör de oftast 1:5 här och det kan man förstå. Endast en bild då jag stod så dåligt till.

Bredd: ?

Norrköping

Bankarta2012e.jpg (112970 byte)

4:e anhalt Google Karta

En vägbom! Men en promenad med min strippade packning ledde fram till en låst förarställning! Till råga på allt hade det regnat tidigare på dagen och det började om när jag kom fram. Men en stor och nybyggd bana ville jag bara se! (Asfalterad typ samtidigt som vi, men deras projektering har gått fortare.) Lyckade få ett par provvarv innan regnet ökade och stoppade all körning. Ny anläggning där man håller på att göra klart med fler yttre mekbord etc. och plats för en buggybana bakom ryggen av förarställningen. Svårkörd från marknivå då banan var stor med riktigt urusel sikt längst bort på rakan. Hög förarställning, typ Nyköping?, vilket säkert behövs för att få bra känsla och överblick vilket jag inte kunde få. Stor doserad kurva med ”extrem” lutning efter rakan som var svårkörd i halkan och en härlig utmaning. Förmodligen något stor bana för vår motor men i regnet så fungerade den...

Bredd: Något varierande men 15-16 runt hela.

Örkelljunga

Bankarta2012f.jpg (113168 byte)

5:e anhalt Google Karta

Oj. en bana med lite aktivitet vid mitt besök. (Lördag mitt på dagen.) Både el-touring och 1:5 kördes av lokala förmågor. Banan kändes lite kortare än snitt men hade sin utmaning. Bredden på banan kändes normal vilket skulle kunna vara ca "15". Förarställning med tak och ett stort depåområde med tak. 

Banan var intressant men en del fram och tillbaka kändes det som på de få varv jag till slut fick. Fick lagerhaveri vilket omöjliggjorde den testkörning som jag hade tänkt köra på den 1,5 timme jag fick till förfogande. Den tid jag hade och lite till gick åt att riva hela bilen och bygga ihop den igen utan lager på bakre hjul… Hur tror du den gick att köra då…? Tappade fokus helt då jag var här p.g.a. haveriet. Minns inte om det fanns en OR-bana i närheten ens...

Bredd: ?

Trollhättan

Bankarta2012g.jpg (113341 byte)

6:e anhalt Google Karta

En snabb beställning av lager från Kullagergrossisten möjliggjorde fortsatta tester. Även här en inhägnad med högt staket och en motorcrossbana på området. Som tur var jobbande man på crossbanan och kansliet var bemannat med öppen grind.... Förarställningen var öppen. Stor bana men en fantastiskt trevlig sträckning som gjorde banan mkt rolig att köra. Nyasfalterad gjorde sitt till den positiva upplevelsen. 1:10 buggybana med egen förarställning bakom ryggen.

Förarställningen var den största jag sett till golvytan och normalhög som var alldeles tillräckligt hög. Stort depåområde med tak. Hela anläggningen i klass med E-tuna? Banan saknar höjdskillnader men har flera alternativspår för att kunna köra mer ”rakt/runt/kurvigt” etc. Banans storlek kräver eventuellt snabbare motor för att passa riktigt bra men med alternativspåren, med alla kurviga alternativ, var den mycket trevlig att köra även med en 6.5:a. Ett helt yttervarv kunde köras som rundbana, bra!

Bredd: 19 runt hela.

Karlstad

Bankarta2012h.jpg (113506 byte)

7:e anhalt Google Karta

Detta är kanske Sveriges nyaste anläggning. Nybyggd bana med ett embry till OR-bana bakom ryggen. (Enligt hemsidan även planer om 1:10 eller 1:18 OR-bana på "gaveln" men inget påbörjat ännu. När jag kom dit (på ordinarie träningskväll) var grinden till området öppen (även speedwaybana mm) men låst till MR-anläggningen och stora vattenpölar på asfalten. Det fanns en stig runt staketet och vips var jag framme. En gummiskrapa fick jobba en stund och sen hem till boendet ett par timmar möjliggjorde några varv vid 2:a besöket just i skymningen. Dock ingen av klubbens medlemmar här heller men förarställningen var öppen. 

Stor och lång bana med väldigt många alternativspår fast det krokiga, enligt mig "normalspåret" var tillräckligt okej variation på för att jag skulle vara nöjd här i många veckor. Antalet variationer på bansträckning måste vara enorma och en rundbana kunde man även köra. Tyvärr var det lite mycket drift p.g.a. underlaget vid besöket. Bredden på asfalten varierade med avståndet till förarställningen, smart. Man upplevde hela banan som ”lika” bred ända tills jag faktiskt mätte innan hemfärden och märkte skillnaden som var förvånansvärt stor. Rakan behöver bredden då den innehåller en fullfarts kurva utan dosering. Banan saknar alla typer av höjdskillnader. Om det var torrt torde min motor vara aningen för klen men det får vi lösa vid ett eventuellt nästa besök.

Bredd: 15 nära, 17 i båda mittenpartierna och 19 på rakan längst bort.

Östersund

Bankarta2012i.jpg (113657 byte)

 

8:e anhalt Google Karta 

Efter lite regnhot och telefonkontakt med en gammal Mini-Z kompis hade familjen stuvats in i boendet och jag kom till banan, som var låst! Ny telefonkontakt togs och efter en kort väntan kunde vi köra in. På området finns alla typer av motorbanor, nästan. Här var det tidtagning och över 50 varv på första accen. Hör till de kortare banorna med en riktigt tvär 172-graders kurva. Rakan var lång men framförallt bred. Banan relativt lättlärd men som alltid är det svårt att sätta de riktigt snabba varven. Mycket skoj att fajtas med en pan-car. Banan passade bra till min bil/motor. I rygg med förarställningen finns en OR-bana med konstgräs. Storleken tyder på 1:8 men den kan kanske även fungera som en stor 1:10?

Bredd: 15 runt hela men raksträckan var 20,5.

Luleå

Bankarta2012j.jpg (113747 byte)

9:e anhalt Google Karta

En låg förarställning (den lägsta jag sett i sommar) men den räcker till för att få en bra överblick över körningen på banan. Banan kort men trevlig med bra asfalt. Passar bra till våra bilar/motorer. Övriga OR-banor rivna från området p.g.a. ny väg men planer på nytt område för OR finns.

Bredd: 13,5 över hela.

Boden

Bankarta2012k.jpg (113859 byte)

10:e anhalt Google Karta Uppdatering med en Youtube film

Förvånande lätt att hitta banan från mitt hotell i Boden. Jag som minns att banan var svår att finna av de gånger vi varit upp och kört TS tidigare år, men icke denna gång. Grinden till hela området låstes upp när jag kom av motorcrossförarna som skulle träna, vilken tur! Hela banan ligger i en slänt vilket gör att det blir intressanta höjdskillnader. Låg förarställning men med god sikt ändå, som dubblerar som ställning med en upprustad buggybana i lera/grus för 1:8 bilar i ryggen. 

Slänten som banan ligger i medför att alla ytterkurvor får en naturlig bankning och där naturen inte räckt till så har man förstärkt bankningen vid banbygget. Läcker sträckning med möjlighet till en lite bredare ”ovalbana” med tre kurvor som man kan använda och få en mkt trevlig bansträckning med variationer. När bilen skulle ut på banan hade radion varit på hela natten och jag hade ingen laddare med mig. Bara några extra batterier till bilen, inget till sändaren. Så, det blev inte ens en antydan till varv, trotts att det var en "ordinarie" träningsdag på banan så var jag själv och kunde inte låna ström och frugan i bilen ville hem istället för att...

Bredd: 13,5 på hela fast yttervarvet är 16,5 runt hela banan.

Skellefteå

Bankarta2012L.jpg (114062 byte)

11:e anhalt Google Karta  

Hemmabanan! Rakan är väldigt bred men inget som stör. Längden är helt okej. Kurvs saknas och gräset är ”lätt” att köra på jämfört med flera andra anläggningar. De andra banornas gräs körde man oftast fast i medan här kan man ofta köra ut på asfalten igen för egen maskin. (Dock var det dåligt klippt gräs på nästan alla banor jag provade söderut.) Det medför att det går att gena på ett felaktigt sätt, men banan kan bli en av de bättre banorna när kurvs finns på plats. Förarställningen är smal (golvytan) men är i stånd att i övrigt konkurrera med vilken anläggning som helst. Dock saknas fler mekplatser i depån för större tävlingar, oavsett det är tak eller inte. Även ett staket runt asfalten saknas, vilket alla andra banor hade. 

Här finns också möjlighet till några olika sträckningar vilket är trevligt. Saknas en bit asfalt för att kunna köra rundbana om inte den bortre knixen då blir för tvär... Trevlig bansträckning även om det märks att banan inte är riktigt klar ännu. Jämfört med alla övriga har vi ett antal bitar kvar att "bygga" innan det kan bli tal om en större tävling. Dock har den potential att bli lika bra som de bästa söderut.

Bredd: 14 runt hela banan men 21 på rakan.
Slut Snipp, snapp, snut, nu var denna "saga" slut. Till slut finns hela filmen (ca 5:20 lång) med alla banorna, här.

Mvh /Stepet

  Några reflektioner som Ske-å bör tänka på och prioritera vid en jämförelse av övriga anläggningar.

Staket runt banan. Flera banor hade vanligt stålstaket för trädgårdar men fastsatta på trästolpar. Även nedre delen var täckt med gummi eller andra ”remsor” 20-30 cm högt för att skydda bilarna. Även överliggare i trä fanns på flera ställen. Där det var som sämst ställt saknades skydd (Ske-å) helt eller att staketet endast bara bestod av två liggande plankor. (Risk för en skenande bill att slinka igenom…)

Kurvs. Både gjutna i betong och mindre (ca 30*30?) stenplattor fanns. Alla var låga och nästan i nivå med asfalten. Det går bra med tvär början och slut bara höjdskillnaden är låg eller minimal. Bara färgen och de lätta skarvarna räcker för att avskräcka en nybörjare från att gena. Hur man kör efter 1378 varv vet jag däremot inte… Bode Luleå och Boden har relativt höga kurvs men med en mjuk uppgång vilket gör dem relativt snälla. Vi bör gjuta/lägga plattor som är låga där våra små däck klarar av att köra upp på dem.

Mekplatser. Man behöver inte ha tak. Man behöver inte ha speciellt många extraplatser. Men depåområdet bör ha plats för, eller några bord stående, för fler än dem sex som ryms under förarplatsen idag. Inte speciellt besvärligt att åtgärda men marken i depåområdet behöver ses över då vi kommit dit på priolistan.

 

 

Om du missat index sidan, klicka här.

© JSTCC 2012