Nej, detta är ingen saga, det är en
semestertripp som mina barn kommer att minnas som "den sommaren som
pappa...." (Hoppas att de inte kommer att ha tagit skada av resan.)
Allt skedde i augusti 2012. Alla banorna skulle jag
filma ett varv tänkte
jag för att det ska vara lättare att minnas och att se hur banan
faktiskt ser ut. Det gick... kanske?
Avgör själv. Länk till filmsnutt är varje ortsnamn. Bilen som jag kör är
min 1:10 El-touring. En gammal Xray T2 enligt vårt reglemente, en 6.5 motor.
Ofta är det kalla däck och ganska dåliga förhållanden då filmerna är
tagna, tyvärr. Bredden är mätt på mitt eget sätt, på flera ställen
runt banan, och det är proportionerligt och direkt jämförbart. |
Årsunda
|
1:a anhalt Google
Karta
Efter en viss tvekan så hittade jag fram till ett par låsta
grindar. (Det var en träningsdag enligt uppgift.) En anläggning med en
motocrossbana och längst in en fin
miniracingbana. När jag stod där utanför grinden och funderade
på alternativ kom det en motocrosskille och låste upp. De var ett par timmar tidiga
enligt skylten på grinden men det gjorde inte mig
något för annars hade jag varit tvungen att köra vidare.
Banan såg
smal ut, det var mitt första intryck, men den passade min bil riktigt bra. En
välskött anläggning med
några år på nacken. En ganska ny 1:10 OR bana helt i konstgräs i rygg med
asfaltbanan och en 1:8 buggybana ytterligare några meter bort. Alla med
varsin förarställning och stor depå under tak vid asfaltbanan. Ett
stålstaket runt hela banan med en gummiremsa längst ner för att skydda
avåkande bilar. (Såg gummit även på fler ställen senare.)
|
Bredd: 14 runt hela. |
MK Eskil
|
2:a anhalt
Google
Karta
En sen ankomst med två buggykillar på området som också
kvällstestade. En anläggning med extra allt. Öppen så pass att jag
även här kunde köra från förarställningen. Förvånansvärt smal vid
”smalaste” stället. Roligt med dosering men svårkörd då kvällsdagg
gjorde banan hal… Även liten höjdskillnad på bansträckningen som förgyller. (Ett
par buggybilar som "stör" i bakgrunden.)
|
Bredd: (min 12) men 14 på resten utom på rakan som var 16. |
Nyköping
|
3:e anhalt
Google
Karta
Omöjligt att använda förarställning utan nyckel men då
RC-flyget var på plats kunde en flygare låsa upp till mig. (Flyget använder
samma asfalt en bit bort.) Banan har funnits flera år men ett nytt lager
asfalt är lagt för ett par år sedan på själva bansträckningen. (De kör
mest 1:5 i NMK och jag har även tidigare kört min TS-bil här.) Rakan
är något lång och banan har flera mkt snäva kurvor (passar de
verkligen 1:5???). Åker man av topplagret är man "off road",
fast på en smutsig/stenig asfalt. Banan var relativt grusig så en
sopmaskin skulle behövas. Högt, mkt högt, förartorn. Definitivt det
högsta jag kört ifrån. Faktum var att jag körde bättre stående på
mekborden än från skyn. Helt plan bana då anläggningen ligger på ett
nedlagt flygfällts landningsbana. En 1:10 OR gräsbana med egen låg
förarställning fanns även på området.
|
Bredd: 15 runt hela. |
Vagnhärad
|
3,5:e anhalt Google
Karta
Letade efter nyckeln som man skulle kunna hämta mot
depositionsavgift på Statoil. Hittade varken nyckel eller Statoil. Banan blev
alltså endast "körd" med synen. En av de större banorna
jag sett. Enligt hemsidan kör de oftast 1:5 här och det kan man
förstå. Endast en bild då jag stod så dåligt till.
|
Bredd: ? |
Norrköping
|
4:e anhalt
Google
Karta
En vägbom! Men en promenad med min strippade packning ledde
fram till en låst förarställning! Till råga på allt hade det regnat
tidigare på dagen och det började om när jag kom fram. Men en stor
och nybyggd bana ville jag bara se! (Asfalterad typ samtidigt som vi, men
deras projektering har gått fortare.) Lyckade få ett par provvarv innan
regnet ökade och stoppade all körning. Ny anläggning där man håller på
att göra klart med fler yttre mekbord etc. och plats för en buggybana
bakom ryggen av förarställningen. Svårkörd från marknivå då banan
var stor med riktigt urusel sikt längst bort på rakan. Hög förarställning,
typ Nyköping?, vilket säkert behövs för att få bra känsla och
överblick vilket jag inte kunde få. Stor
doserad kurva med ”extrem” lutning efter rakan som var svårkörd i
halkan och
en härlig utmaning. Förmodligen något stor bana för vår motor men i
regnet så fungerade den...
|
Bredd: Något varierande men 15-16 runt hela. |
Örkelljunga
|
5:e anhalt Google
Karta
Oj. en bana med lite aktivitet vid mitt besök. (Lördag
mitt på dagen.) Både el-touring och 1:5 kördes av lokala förmågor.
Banan kändes lite kortare än snitt men hade sin utmaning. Bredden på
banan kändes normal vilket skulle kunna vara ca "15". Förarställning
med tak och ett stort depåområde med tak.
Banan var intressant men en
del fram och tillbaka kändes det som på de få varv jag till slut fick.
Fick lagerhaveri vilket omöjliggjorde den testkörning som jag hade tänkt
köra på den 1,5 timme jag fick till förfogande. Den tid jag hade och
lite till gick åt att riva hela bilen och bygga ihop den igen utan lager
på bakre hjul… Hur tror du den gick att köra då…? Tappade fokus
helt då jag var här p.g.a. haveriet. Minns inte om det fanns en OR-bana
i närheten ens...
|
Bredd: ? |
Trollhättan
|
6:e anhalt
Google
Karta
En snabb beställning av lager från Kullagergrossisten möjliggjorde fortsatta tester. Även här en inhägnad med högt staket
och en motorcrossbana på området. Som tur var jobbande man på
crossbanan och kansliet var bemannat med öppen grind....
Förarställningen var öppen. Stor bana men en fantastiskt trevlig sträckning
som gjorde banan mkt rolig att köra. Nyasfalterad gjorde sitt till den
positiva upplevelsen. 1:10 buggybana med egen förarställning bakom
ryggen.
Förarställningen var den största jag sett till golvytan och
normalhög som var alldeles tillräckligt hög. Stort depåområde med
tak. Hela anläggningen i klass med E-tuna? Banan saknar höjdskillnader
men har flera alternativspår för att kunna köra mer ”rakt/runt/kurvigt” etc.
Banans storlek kräver eventuellt snabbare motor för att passa riktigt bra
men med alternativspåren, med alla kurviga alternativ, var den mycket
trevlig att köra även med en 6.5:a. Ett helt yttervarv kunde köras som
rundbana, bra!
|
Bredd: 19 runt hela. |
Karlstad
|
7:e anhalt
Google
Karta
Detta är kanske Sveriges nyaste anläggning. Nybyggd bana
med ett embry till OR-bana bakom ryggen. (Enligt hemsidan även planer om
1:10 eller 1:18 OR-bana på "gaveln" men inget påbörjat ännu.
När jag kom dit (på ordinarie träningskväll) var grinden till området
öppen (även speedwaybana mm) men låst till MR-anläggningen och stora
vattenpölar på asfalten. Det fanns en stig runt staketet och vips var
jag framme. En gummiskrapa fick jobba en stund och sen hem till boendet
ett par timmar möjliggjorde några varv vid 2:a besöket just i
skymningen. Dock ingen av klubbens medlemmar här heller men
förarställningen var öppen.
Stor och lång bana med väldigt många
alternativspår fast det krokiga, enligt mig "normalspåret" var tillräckligt
okej variation på för att jag skulle vara nöjd här i många veckor.
Antalet variationer på bansträckning måste vara enorma och en rundbana
kunde man även köra. Tyvärr var det lite mycket drift p.g.a. underlaget
vid besöket. Bredden på asfalten varierade med avståndet till förarställningen,
smart. Man upplevde hela banan som ”lika” bred ända tills jag
faktiskt mätte innan hemfärden och märkte skillnaden som var förvånansvärt
stor. Rakan behöver bredden då den innehåller en fullfarts kurva utan
dosering. Banan saknar alla typer av höjdskillnader. Om det var torrt
torde min motor vara aningen för klen men det får vi lösa vid ett
eventuellt nästa besök.
|
Bredd: 15 nära, 17 i båda mittenpartierna och 19 på rakan
längst bort. |
Östersund
|
8:e anhalt Google
Karta
Efter lite regnhot och telefonkontakt med en gammal Mini-Z
kompis hade familjen stuvats in i boendet och jag kom till banan, som var
låst! Ny telefonkontakt togs och efter en kort väntan kunde vi köra in.
På området finns alla typer av motorbanor, nästan. Här var det
tidtagning och över 50 varv på första accen. Hör till de kortare
banorna med en riktigt tvär 172-graders kurva. Rakan var lång men framförallt
bred. Banan relativt lättlärd men som alltid är det svårt att sätta
de riktigt snabba varven. Mycket skoj att fajtas med en pan-car. Banan
passade bra till min bil/motor. I rygg med förarställningen finns en
OR-bana med konstgräs. Storleken tyder på 1:8 men den kan kanske även
fungera som en stor 1:10?
|
Bredd: 15 runt hela men raksträckan var 20,5. |
Luleå
|
9:e anhalt
Google
Karta
En låg förarställning (den lägsta jag sett i sommar) men
den räcker till för att få en bra överblick över körningen på banan.
Banan kort men trevlig med bra asfalt. Passar bra till våra
bilar/motorer. Övriga OR-banor rivna från området p.g.a. ny väg
men planer på nytt område för OR finns.
|
Bredd: 13,5 över hela. |
Boden
|
10:e anhalt
Google Karta
Uppdatering med en Youtube film
Förvånande lätt att hitta banan från mitt hotell i
Boden. Jag som minns att banan var svår att finna av de gånger vi varit
upp och kört TS tidigare år, men icke denna gång. Grinden till hela området
låstes upp när jag kom av motorcrossförarna som skulle träna, vilken
tur! Hela banan ligger i en slänt
vilket gör att det blir intressanta höjdskillnader. Låg förarställning
men med god sikt ändå, som dubblerar som ställning med en upprustad buggybana i
lera/grus för 1:8 bilar i ryggen.
Slänten som banan ligger i medför att
alla ytterkurvor får en naturlig bankning och där naturen inte räckt
till så har man förstärkt bankningen vid banbygget. Läcker sträckning
med möjlighet till en lite bredare ”ovalbana” med tre kurvor som man
kan använda och få en mkt trevlig bansträckning med variationer. När
bilen skulle ut på banan hade radion varit på hela natten och jag hade
ingen laddare med mig. Bara några extra batterier till bilen, inget till
sändaren. Så, det
blev inte ens en antydan till varv, trotts att det var en
"ordinarie" träningsdag på banan så var jag själv och kunde
inte låna ström och frugan i bilen ville hem istället för att...
|
Bredd: 13,5 på hela fast yttervarvet är 16,5 runt hela
banan. |
Skellefteå
|
11:e anhalt
Google
Karta
Hemmabanan! Rakan är väldigt bred men inget som stör. Längden
är helt okej. Kurvs saknas och gräset är ”lätt” att köra på
jämfört med flera andra anläggningar. De andra banornas gräs körde man
oftast fast i medan här kan man ofta köra ut på asfalten igen för
egen maskin. (Dock var det dåligt klippt gräs på nästan alla banor jag
provade söderut.) Det medför att det går att gena på ett felaktigt sätt,
men banan kan bli en av de bättre banorna när kurvs finns på plats. Förarställningen
är smal (golvytan) men är i stånd att i övrigt konkurrera med vilken
anläggning som helst. Dock saknas fler mekplatser i depån för större
tävlingar, oavsett det
är tak eller inte. Även ett staket runt asfalten saknas, vilket alla
andra banor hade.
Här finns också möjlighet till några olika
sträckningar vilket är trevligt. Saknas en bit asfalt för att kunna
köra rundbana om inte den bortre knixen då blir för tvär... Trevlig
bansträckning även om det märks att banan inte är riktigt klar ännu. Jämfört med
alla övriga har vi ett antal bitar kvar att "bygga" innan det
kan bli tal om en större tävling. Dock har den potential att bli lika
bra som de bästa söderut.
|
Bredd: 14 runt hela banan men 21 på rakan. |
Slut |
Snipp, snapp, snut, nu var denna "saga" slut. Till slut
finns hela filmen (ca 5:20 lång) med alla banorna, här.
Mvh /Stepet |
|
|
Några reflektioner som Ske-å bör tänka på och
prioritera vid en jämförelse av övriga anläggningar.
Staket runt banan.
Flera banor hade vanligt stålstaket för trädgårdar men fastsatta på
trästolpar. Även nedre delen var täckt med gummi eller andra
”remsor” 20-30 cm högt för att skydda bilarna. Även överliggare i
trä fanns på flera ställen. Där det var som sämst ställt saknades
skydd (Ske-å) helt eller att staketet endast bara bestod av två liggande
plankor. (Risk för en skenande bill att slinka igenom…)
Kurvs.
Både gjutna i betong och mindre (ca 30*30?) stenplattor fanns. Alla var låga
och nästan i nivå med asfalten. Det går bra med tvär början och slut
bara höjdskillnaden är låg eller minimal. Bara färgen och de lätta
skarvarna räcker för att avskräcka en nybörjare från att gena. Hur
man kör efter 1378 varv vet jag däremot inte… Bode Luleå och Boden
har relativt höga kurvs men med en mjuk uppgång vilket gör dem relativt
snälla. Vi bör gjuta/lägga plattor som är låga där våra små däck
klarar av att köra upp på dem. Mekplatser.
Man behöver inte ha tak. Man behöver inte ha speciellt många
extraplatser. Men depåområdet bör ha plats för, eller några bord
stående, för fler än dem sex som ryms under förarplatsen idag. Inte
speciellt besvärligt att åtgärda men marken i depåområdet behöver
ses över då vi kommit dit på priolistan.
|
|