Vilken typ av racing kör vi med våra
Mini-Z bilar?
Här följer lite information.
Vill du komma och prova på så har vi ett
stort antal bilar som du kan få "hyra" billigt för att testa
några kvällar. Det är bara att dyka upp.
Känner du att detta är något för dig
så skaffa en ny eller begagnad bil. Vi kör med
valfri Mini-Z. Det viktigaste är att du har en bil som du sedan kan
ställa in efter din körstil. MR02 eller MR03 är bra tänkbara alternativ.
Någon regelrätt tävling eller serie
funderas det på men inget är spikat nu. (Början av november 2013)
Vi kör nu på RCP men har möjlighet att
även testa gummimatta och nålfiltsbanor.
När vi kommit igång ytterligare kan vi
även uppdatera denna sida med aktuell information.
Nedan lite "gammal" info från
tiden då hela norrland var full med Mini-Z och det tävlades i olika
cuper. Informationen här nedan är inte alltid upp to date men mycket
gäller fortfarande.
Nedan är från
tiden före 2011 med vissa undantag.
|
Vilka bilar är det som används och vilken bil
gällde... då?
|
I JSTCC och vår Z-cup
tillåts endast bilar av modellen "Mini-Z". Olika tillbehör är också godkända men
tanken är att hålla kostnaden nere genom att det är möjligt att köra
snabbt med en "standardbil" utan en massa options. Bilarna finns i olika utföranden och
modeller. MR02 eller den nya 2,4 är vettiga tävlingsalternativ. MR03 är
bäst på pappret men det beror mycket på föraren också... En
bra guide att läsa är denna: Kyosho
Mini-Z Racer Definitive Guide men annars går det att fråga JSTCC
också... |
Först
kom denna modell, MR01 men den fungerar inte lika bra på dagens snabba
banor. (Översta bilen till höger.)
Då Kyoshos uppdaterade Mini-Z:an
till MR-02
bytte snabbt alla till den modellen. Bl.a. lägre
tyngdpunkt, motorns placering framför/bakom bakaxel, stötdämpare som original, bredare, mm.
Används fälgar med +3 i offset bak så är bredden lika som den ännu
nyare 2,4:an.
   
(MR-015 är en "ny"
01:a, fortfarande med hög batteriplacering och smalt chassi vilket
medför: ingen racerbil.) MR02:an finns även som "MR02i". Då
saknar elektroniken bromsfunktionen. Den är billigare och ibland så är
den faktiskt lättare att tävla med när backen går i direkt... (Både
billigare och bättre?) De snabbaste förarna vill dock ha med
bromsfunktionen.
Sen
kom en 02:a som är frekvenslös, "2,4:an". Den har fördelen att vara frekvenslös och störningsfri och
använder en annan elektronik. Den har bred bakvagn vilket gör att bara
de bredaste karosserna passar på den. (Flera kör redan med motsvarande
bredd....) Radion som till denna modell säljs separat, har visat sig inte
vara av den bästa kvalitén på. Tyvärr är alternativet en modul och en
riktigt dyr radio... (Bilen i övrigt är en MR02:a med en bredare
bakaxel.) (3:e bilden)
Senaste
tillskottet heter MR03. Även den en "2,4:a". Det är en större
uppdatering av bilen än vad man ser vid första anblicken. Elektroniken
till styrningen är med betydligt högre upplösning och hela framvagnens
konstruktion är förbättrad. Även bilens "H-bar" är
förbättrad. En riktig vinnarbil. Dock hänger det fortfarande mest
på föraren... Här några bilder på MR03.   -
   
Även
några bilder när bilen fått ett par vettiga/mindre nödvändiga extra
tillbehör.
Mini-Z finns även som AWD. Den bör inte användas i JSTCC. Den fungerar dock som
driftingbil. Nedan bild på en AWD.
|
En MR01
En MR02
En MR03
|
Det finns även kopior på Kyosho och deras Mini-Z att köpa. JSTCC
godkänner även
dessa bilar. Det finns LXX / Scale-Z / Iwaver / Firelap. Sämre kvalité på plasten och elektroniken är
"billigare".
Vid första anblicken och för nybörjaren
är dock skillnaden marginell men..... Bilen
har dock förekommit i våra race. Är du det minsta tveksam så köp en
Kyosho, det är det värt! (Bilden visar min Iwaver)
Bilarna finns att köpa i
många olika hobbybutiker. Priserna ligger från 1200 för en
komplett bil med radio. En 2,4 med radio är lite dyrare då radion säljs
separat, men kolla begmarknaden och extraerbjudanden.
|
|
Karosser finns det en massa
olika och det kommer hela tiden nya. Det har även testats att använda lexankarosser precis som på de stora bilarna.
Det kräver en del fix på bilen men med lite hjälp så... Då krävs
också att du målar karossen själv. Dock inget som blivit utbrett hos
oss. |
|
Radion använder åtta stycken
vanliga "AA" eller "R06" batterier. Bilden nedan
till vänster visas en Iwaver
radio men vilken vanlig 27Mhz radio som helst fungerar. Till en till 2,4
används en speciell radio som tyvärr har haft vissa problem i de första
sändningarna. Man kan även köpa en modul (55$) och montera i en
modulsändare om du redan har en sådan. Det finns även fina
"riktiga" sändare från under 200$ för den som vill ha bland
det bästa man kan köpa.
Här visas Kyosho egen Mini-Z radio för 2,4. Till höger en riktigt fin "KO-"radio till en 2,4 med modul ca
200$.
Tillägg
2013-14: Moduler slumpas ut från olika nätbutiker för några
hundra. Har du en 3PK eller liknande så köp! Det går att konvertera de
flesta modulförsedda sändarna till att passa, inte bara en KO-sändare.
Då får du en toppradio tillsammans med din bil viket är en skön känsla. |

|
Det som dessutom behövs är batterier till bilen
och sändaren. Bilen använder sig av fyra stycken "standardbatterier" i
storleken "AAA" eller som de också heter "R03".
Skaffa minst två, gärna tre, uppsättningar laddningsbara batterier till bilen. Orion
900 mah är mycket bra batteri för bilen. För den
som ska tävla på hög nivå har batteriet större betydelse än man kan
tro. Fråga innan köp.
Det finns en massa olika
laddare på marknaden som klarar R06 storleken men alla tar inte R03. För
att få ut det mesta av batteriet bör laddaren använda sig av "Delta-peak-metoden"
eller motsvarande när den laddar. Det innebär att laddaren har en intelligent
övervakning, helst av varje cell för sig där den automatiskt övergår
till underhållsladdning när cellen/batteriet är fulladdat. (Endast timerstyrda
laddare övergår till underhållsladdning efter en viss tid oavsett det
behövs eller inte.) Bilden visar en lättskött laddare (Ansmann) med de
funktioner som är grundläggande för en "riktig" laddare samt
den övre
laddaren med display (MaHa 9000) som är bland det bästa man kan köpa på
marknaden idag och kostar endast ca 600kr (2010). Den
blir lite dyrare men den tar hand om batteriet på ett bättre
sätt än de billigaste modellerna. Priser ligger från 300 och
uppåt, och det finns flera olika att välja på. Ju snabbare laddare desto
bättre inom rimliga gränser. Laddar du på en timme klarar du dig med
några omgångar batterier.
2013: Ett vettigt alternativ för under
500kr är denna Voltcraft laddare som har det mesta man behöver.
|

|
|
För de minsta som inte
kan/vill köra ett race så kan man alltid leka med en monstertruck.
Kyosho har en men även här har Iwaver/Firelap kommit men en
kopia som några av oss har skaffat, men det beror inte på vår
ålder
utan på att den är så rolig.... Det finns delar till en
monstertruckbana i Jörn men ännu har inget "lopp" arrangerats.
Där handlar det mycket om att kunna manövrera och balansera bilen
uppför/utför/osv. Testkörningar har genomförts med några förare och
ett par bilar vilket gav mersmak och gott resultat. Det handlar mycket om
att ha tungan rätt i mun och inte köra fast eller omkull på den
varierande banan samtidigt som klockan tickar... |
|
Sist (?) så behövs en
väska/låda där du förvarar dyrgripen i, till och från banorna. I väskan
bör det finnas olika däck, H-bar, extra batterier (givetvis nyladdade), skruvmejslar,
kanske lödkolv, snabblim, kniv, dubbelhäftande tejp etc. Här praktiseras många alternativ från skolväska till
verktygslådor i plast, plåt eller aluminium. Se hur det kan se ut, skumgummi
under radion och div. reservdelar i lockets fack. Viktigast
att ha något som skyddar och håller ordning, inte vad du har. Men se
till att du tar med dig, det du har! |
|
Dessa länkar fungerar inte idag (våren
2014). Vill du ha informationen så kontakta Webbmaster. (Allt finns kvar
och kommer publiceras snart vid sidans nystart.)
Förare -
sida med presentation av olika förare som deltagit i Z-cupen.
"Vanliga"
tävlingar i klubben.
Vi kör race där vi tävlar mot varandra. Det är en bra träning under
vintern för att hålla igång RC-nerverna. Vi använder Lap-Z som
tidtagning och kör som om det vore "på riktigt" samtidigt som
det bara är "på skoj".
Husvagn En annorlunda tävlingsform
där man får visa upp att man även kan bygga. (Alla kan faktiskt!)
Långlopp. Varför
bara köra heat i 10 minuter när man kan dela in i lag och köra flera
timmar i sträck?
Standardrace. Ett race
där options inte ger någon fördel...
Mini-Z Monster. Finns några bilar men vi har
ännu aldrig ordnat en riktig Monsterträff.
|
|