JSTCC och Mini-Z

 

Vilken typ av racing kör vi med våra Mini-Z bilar?

Här följer lite information.

Vill du komma och prova på så har vi ett stort antal bilar som du kan få "hyra" billigt för att testa några kvällar. Det är bara att dyka upp.

Känner du att detta är något för dig så skaffa en ny eller begagnad bil. Vi kör med valfri Mini-Z. Det viktigaste är att du har en bil som du sedan kan ställa in efter din körstil. MR02 eller MR03 är bra tänkbara alternativ. 

Någon regelrätt tävling eller serie funderas det på men inget är spikat nu. (Början av november 2013)

Vi kör nu på RCP men har möjlighet att även testa gummimatta och nålfiltsbanor.

När vi kommit igång ytterligare kan vi även uppdatera denna sida med aktuell information.

Nedan lite "gammal" info från tiden då hela norrland var full med Mini-Z och det tävlades i olika cuper. Informationen här nedan är inte alltid upp to date men mycket gäller fortfarande.


Nedan är från tiden före 2011 med vissa undantag.

 

Vilka bilar är det som används och vilken bil gällde... då?

I JSTCC och vår Z-cup tillåts endast bilar av modellen "Mini-Z". Olika tillbehör är också godkända men tanken är att hålla kostnaden nere genom att det är möjligt att köra snabbt med en "standardbil" utan en massa options. Bilarna finns i olika utföranden och modeller. MR02 eller den nya 2,4 är vettiga tävlingsalternativ. MR03 är bäst på pappret men det beror mycket på föraren också...

En bra guide att läsa är denna: Kyosho Mini-Z Racer Definitive Guide men annars går det att fråga JSTCC också...

Först kom denna modell, MR01 men den fungerar inte lika bra på dagens snabba banor. (Översta bilen till höger.)

 

Då Kyoshos uppdaterade Mini-Z:an till MR-02 bytte snabbt alla till den modellen. Bl.a. lägre tyngdpunkt, motorns placering framför/bakom bakaxel, stötdämpare som original, bredare, mm. Används fälgar med +3 i offset bak så är bredden lika som den ännu nyare 2,4:an. 

MR02-1.jpg (72822 byte)MR02-2.jpg (97034 byte)MR02-3.jpg (88320 byte)MR02-4.jpg (94528 byte)MR02-5.jpg (64535 byte)

 

(MR-015 är en "ny" 01:a, fortfarande med hög batteriplacering och smalt chassi vilket medför: ingen racerbil.) MR02:an finns även som "MR02i". Då saknar elektroniken bromsfunktionen. Den är billigare och ibland så är den faktiskt lättare att tävla med när backen går i direkt... (Både billigare och bättre?) De snabbaste förarna vill dock ha med bromsfunktionen.

 

Sen kom en 02:a som är frekvenslös, "2,4:an". Den har fördelen att vara frekvenslös och störningsfri och använder en annan elektronik. Den har bred bakvagn vilket gör att bara de bredaste karosserna passar på den. (Flera kör redan med motsvarande bredd....) Radion som till denna modell säljs separat, har visat sig inte vara av den bästa kvalitén på. Tyvärr är alternativet en modul och en riktigt dyr radio... (Bilen i övrigt är en MR02:a med en bredare bakaxel.) (3:e bilden) 

 

Senaste tillskottet heter MR03. Även den en "2,4:a". Det är en större uppdatering av bilen än vad man ser vid första anblicken. Elektroniken till styrningen är med betydligt högre upplösning och hela framvagnens konstruktion är förbättrad. Även bilens "H-bar" är förbättrad. En riktig vinnarbil.  Dock hänger det fortfarande mest på föraren... Här några bilder på MR03.

 MR03_sida.jpg (60019 byte)MR03_sne.jpg (73742 byte)MR03_upp.jpg (78440 byte) - MR03e_front.jpg (64190 byte)MR03e_owerwiev.jpg (57931 byte)MR03e_bakifran.jpg (53381 byte)MR03e_bakvagn.jpg (65807 byte)MR03e_botten.jpg (72516 byte)

                                                                                   Även några bilder när bilen fått ett par vettiga/mindre nödvändiga extra tillbehör.

awd-1.jpg (60606 byte) Mini-Z finns även som AWD. Den bör inte användas i JSTCC. Den fungerar dock som driftingbil. Nedan bild på en AWD. 

En MR01

 

 

 

En MR02

 

 

 

En MR03

Det finns även kopior på Kyosho och deras Mini-Z att köpa. JSTCC godkänner även dessa bilar. Det finns LXX / Scale-Z / Iwaver / Firelap. Sämre kvalité på plasten och elektroniken är "billigare". Vid första anblicken och för nybörjaren är dock skillnaden marginell men..... Bilen har dock förekommit i våra race. Är du det minsta tveksam så köp en Kyosho, det är det värt! (Bilden visar min Iwaver)

Bilarna finns att köpa i många olika hobbybutiker. Priserna ligger från 1200 för en komplett bil med radio. En 2,4 med radio är lite dyrare då radion säljs separat, men kolla begmarknaden och extraerbjudanden.

Karosser finns det en massa olika och det kommer hela tiden nya. Det har även testats att använda lexankarosser precis som på de stora bilarna. Det kräver en del fix på bilen men med lite hjälp så... Då krävs också att du målar karossen själv. Dock inget som blivit utbrett hos oss.

 

Radion använder åtta stycken vanliga "AA" eller "R06" batterier. Bilden nedan till vänster visas en Iwaver radio men vilken vanlig 27Mhz radio som helst fungerar. Till en till 2,4 används en speciell radio som tyvärr har haft vissa problem i de första sändningarna. Man kan även köpa en modul (55$) och montera i en modulsändare om du redan har en sådan. Det finns även fina "riktiga" sändare från under 200$ för den som vill ha bland det bästa man kan köpa.

Radio_24.jpg (32720 byte) Här visas Kyosho egen Mini-Z radio för 2,4. Till höger en riktigt fin "KO-"radio till en 2,4 med modul ca 200$. 

 

Tillägg 2013-14: Moduler slumpas ut från olika nätbutiker för några hundra. Har du en 3PK eller liknande så köp! Det går att konvertera de flesta modulförsedda sändarna till att passa, inte bara en KO-sändare. Då får du en toppradio tillsammans med din bil viket är en skön känsla.

Det som dessutom behövs är batterier till bilen och sändaren. Bilen använder sig av fyra stycken "standardbatterier" i storleken "AAA" eller som de också heter "R03". Skaffa minst två, gärna tre, uppsättningar laddningsbara batterier till bilen. Orion 900 mah är mycket bra batteri för bilen. För den som ska tävla på hög nivå har batteriet större betydelse än man kan tro. Fråga innan köp. 

Det finns en massa olika laddare på marknaden som klarar R06 storleken men alla tar inte R03. För att få ut det mesta av batteriet bör laddaren använda sig av "Delta-peak-metoden" eller motsvarande när den laddar. Det innebär att laddaren har en intelligent övervakning, helst av varje cell för sig där den automatiskt övergår till underhållsladdning när cellen/batteriet är fulladdat. (Endast timerstyrda laddare övergår till underhållsladdning efter en viss tid oavsett det behövs eller inte.) Bilden visar en lättskött laddare (Ansmann) med de funktioner som är grundläggande för en "riktig" laddare samt den övre laddaren med display (MaHa 9000) som är bland det bästa man kan köpa på marknaden idag och kostar endast ca 600kr (2010). Den blir lite dyrare men den tar hand om batteriet på ett bättre sätt än de billigaste modellerna. Priser ligger från 300 och uppåt, och det finns flera olika att välja på. Ju snabbare laddare desto bättre inom rimliga gränser. Laddar du på en timme klarar du dig med några omgångar batterier. 

2013: Ett vettigt alternativ för under 500kr är denna Voltcraft laddare som har det mesta man behöver.

mhc9000.jpg (63099 byte)

För de minsta som inte kan/vill köra ett race så kan man alltid leka med en monstertruck. Kyosho har en men även här har Iwaver/Firelap kommit men en kopia som några av oss har skaffat, men det beror inte på vår ålder utan på att den är så rolig....  Det finns delar till en monstertruckbana i Jörn men ännu har inget "lopp" arrangerats. Där handlar det mycket om att kunna manövrera och balansera bilen uppför/utför/osv. Testkörningar har genomförts med några förare och ett par bilar vilket gav mersmak och gott resultat. Det handlar mycket om att ha tungan rätt i mun och inte köra fast eller omkull på den varierande banan samtidigt som klockan tickar... 

monster.jpg (86823 byte)

Sist (?) så behövs en väska/låda där du förvarar dyrgripen i, till och från banorna. I  väskan bör det finnas olika däck, H-bar, extra batterier (givetvis nyladdade), skruvmejslar, kanske lödkolv, snabblim, kniv, dubbelhäftande tejp etc. Här praktiseras många alternativ från skolväska till verktygslådor i plast, plåt eller aluminium. Se hur det kan se ut, skumgummi under radion och div. reservdelar i lockets fack. Viktigast att ha något som skyddar och håller ordning, inte vad du har. Men se till att du tar med dig, det du har!

v-lada.jpg (82014 byte)


Dessa länkar fungerar inte idag (våren 2014). Vill du ha informationen så kontakta Webbmaster. (Allt finns kvar och kommer publiceras snart vid sidans nystart.)

Förare - sida med presentation av olika förare som deltagit i Z-cupen.

"Vanliga" tävlingar i klubben. Vi kör race där vi tävlar mot varandra. Det är en bra träning under vintern för att hålla igång RC-nerverna. Vi använder Lap-Z som tidtagning och kör som om det vore "på riktigt" samtidigt som det bara är "på skoj".

Husvagn En annorlunda tävlingsform där man får visa upp att man även kan bygga. (Alla kan faktiskt!) 

Långlopp. Varför bara köra heat i 10 minuter när man kan dela in i lag och köra flera timmar i sträck?

Standardrace. Ett race där options inte ger någon fördel...

Mini-Z Monster. Finns några bilar men vi har ännu aldrig ordnat en riktig Monsterträff.


 

 

 

Om du missat index sidan, klicka här.

© JSTCC 2014