Roadtripp för F1 vecka 29 år 2018

 

 

Summering av en fantastisk vecka. 7 race under 7 dagar på 7 olika banor har fungerat!

 

Att åka bil är ett måste för att kunna prova olika banor. I år blev det ca 140 mil vilket gick bra men är i längsta laget.

 

Årets värmebölja höll på att knäcka cirkusen men vi drack mycket och enstaka vätskebristsymtom uppstod vid några tillfällen men som helhet gick det bra. De två mektälten som följde med kom till användning där inte depåerna var utbyggda med tak till alla.

 

Gemensamt boende i stugor fungerade bra. Trevligt med mat och grillkvällar tillsammans och faktiskt ganska billigt boende trotts att vi inte trängde ihop oss. (T.ex. 10-11 pers i 3 stugor för 4-6 pers.) Egna mekbord var bra att ha även kvällstid på campingplats där stora långbord saknades till tourens ”grillkvällar”.

 

Samtliga som deltagit under hela touren (6-7 race) har utvecklats och fått bättre fart och koll på sina bilar.

 

Däck har betydelse. Ride GR är det allround alternativ som utan tvekan fungerar bäst på samtliga underlag. (Ska man vara noga i ett kommande regelverk bör bara Ride GR/Hudy få användas.)

 

Olika motorer har används. Både med fast timing och med variabel timing på motorns bakstycke. Dock har det inte varit någon större skillnad på fart men några ifrågasatte ändå både motor och reglage hos andra...

 

Östersund, Karlstad, Örebro och Nyköping hade ”bra” fäste där bilarna bara fungerade fint.

 

Skövdes bana slet mest däck men i övrigt var där bra fäste etc.

 

Lidköping hade en våt natt och fuktig väderlek med ett lätt regn under sista finalen. Vet inte säkert vad som var orsaken till det ganska dåliga fästet på banan…?

 

Stockholm visade upp en hal bana med i övrigt fina och varma förhållanden. Asfalten fungerade lite bättre med gamla Ride än med nya men det var halt.

 

Plastbilar fungerar och levererar. Bengt tog en seger och totalsegern under veckan med sin egna konstruktion. Dock tätt följd av Pekka och Jörgen. 79 respektive 78 poäng lyckades de skrapa ihop. (Depå med 3D-skrivare som jobbade fram nytt material under racens gång var en ny komponent som jag aldrig varit med om tidigare…)

 

Ekonomin har betydelse… Reservdelar behövs men min personliga uppfattning är att det förbrukades mindre reservdelar än vad jag hade trott. Det kan också vara så att jag har haft tur själv och inte märkt av att alla andra bytt delar i en strid ström. ”Plastbilarna” undantagna men min uppfattning är att även de är blir mer och mer hållbara.

 

Nästa år? Blir det en fortsättning? Ett snitt tycker nog det och flera ”endagsbesökare” uttryckte sig typ som att” nästa år kanske man också skulle följa med”. Jag tolkar det som att vi har lyckats göra ett trivsamt projekt med en gemytlig stämning i gruppen, som vi sedan lyckats sprida omkring oss där ”F1-cirkusen” dragit fram. Själv har jag haft en fantastiskt rolig och intressant semestervecka som jag kan göra om igen!

 


 

Varvtider och resultat "F1 Roadtripp" sommar 2018

 

 

(Alla resultat visas inte helt korrekt då vi varierade upplägg utanför vad programmet klarar av att hantera. Efter manuell handpåläggning så kan programmet ibland blanda lite och utesluta annat en aning för mycket. Dock tror jag allas varvtider finns med utom för Karl i Stockholm.)

 

Östersund 180715 - F1

 

Karlstad 180716 - F1

 

Skövde 180717 - F1

 

Lidköping 180718 - F1

 

Örebro 180719 - F1

 

Stockholm 180720 - F1

 

Nyköping 180721 - F1

 

 

Totalställning

 

Om vi ger 15p till vinnaren och fallande skala...

 


 

Hur gick det för mig?

 

 


 

 

Till JSTCC , klicka här.

© JSTCC 2018

Sidan uppdaterad den: 2018-08-10 10:05